הכירו את משחקי האסטרטגיה הלימודית שבתי ספר כבר לא יכולים בלעדיהם - מניפה
כשאלישבע כרמל הייתה מורה, היא הבטיחה לעצמה דבר אחד: שאף תלמיד או תלמידה לא ישבו אצלה בשיעור עם פרצוף חמוץ. היא עשתה לילות כימים כדי לתכנן מערכי שיעור מקוריים ויצירתיים שהפכו את השיעורים שלה לפופולריים בכל כיתה, בכל בית ספר ובכל מקצוע. תוך זמן קצר התברר כי מערכי השיעור לא רק מהנים מאוד, הם גם תורמים ללמידה משמעותית, מביאים להישגים גבוהים ומסוגלים למתן גם תלמידים המתקשים להתרכז או בעלי קשיי התנהגות. זו הייתה נקודת המפנה שהביאה את כרמל לפתח משחקים שילדים ומורים אוהבים ולא תאמינו מה מחכה לכם בכל קופסה.
עולם שלם של אפשרויות בערכה אחת
בדיוק כמו מערכי השיעור שפיתחה כשהייתה מורה, אצל אלישבע כרמל לא קיים קונספט פחות ממושלם. השאפתנות הזו ניכרת היטב בכל ערכות המשחק של "מניפה" שכל מי שמניח עליהן את ידיו, מופתע מכמה הן מרשימות. אחת המטרות העיקריות של הערכות היא להקל על חיי המורים. אלו אנשי חינוך מוכשרים מאוד, שלפעמים מוצאים את עצמם מוגבלים לסט הכלים שאותו רכשו בלימודי הוראה, או כפופים לאילוצים מערכתיים שונים. הערכות של "מניפה" מאפשרות להם לשבור את תקרות הזכוכית של היצירתיות שלהם, לשדרג את הלמידה, לגוון ולחדש.
תשומת לב לפרטים הקטנים
ב "מניפה" מדגישים שכל הפרטים הזעירים אך החשובים, קיבלו תשומת לב מלאה בתכנון, עיצוב והפקת הערכות. התוצאה היא הנגשה מלאה למורים ולמורות, שיכולים למצוא בערכה את כל הדרוש להם כדי להעביר שיעור חווייתי, על טהרת הגיימיפיקציה (משחוק). אלמנטים עמידים מ PVC איכותי, מגנטים בכל הגדלים והצורות הדרושים כדי ליישם את מערך השיעור ועוד. כל קופסה מכילה 40 אלמנטים מכל סוג, כך שכל תלמיד בכיתה יכול לקבל את הדרוש לו עבור השתתפות פעילה. כמו כן, כל מורה מקבל פנקס קטן עם 33 רעיונות להגברת הקשב והעניין, חוברת עם טקטיקות מפורטות ועזרי למידה נוספים.
הכשרה מקיפה וליווי צמוד
"מניפה" מציעה מערך הכשרה, הדרכה וליווי מקיף. צוותי ההכשרה מורכבים ממורים בעלי ותק וניסיון, המכירים את הערכות על כל פרטיהן הקטנים. הצוותים מגיעים לבתי הספר כמה פעמים בשנה על-מנת ללמד ולרענן את המורים לגבי השימוש בערכות. כמו כן, מערך התמיכה הדיגיטלי זמין גם הוא: פורומים פעילים, קבוצות וואטסאפ, מגזין דיגיטלי ועוד. כל אלו מספקים תמיכה וליווי צמוד לצוותי ההוראה וכמו כן, מספקים השראה ורעיונות בזמנים קבועים, על-פי תוכנית הלימודים. למשל: חגי ישראל, עונות השנה, אישים חשובים, תקופת חלוקת התעודות ועוד.
תגמול אישי לשימוש במשחקים
"מניפה" מעודדים מורים להשתמש במשחקים כמה שיותר, על-מנת להצליח להגיע לכמה שיותר תלמידים. לכן, רוב בתי הספר שבוחרים לרכוש את הערכות מחליטים לרכוש במחיר משתלם גם תוכנה ייעודית, המותקנת על המחשבים בחדר המורים. המורים יכולים להיכנס לאזור האישי שלהם בתוכנה, לעדכן אודות מערכי שיעור מוצלחים ואף לשאוב ידע ממערכי שיעור של מורות ומורים אחרים, בכל רחבי הארץ. בהתאם לגישה של "מניפה", גם התוכנה ידידותית למשתמש ומעוצבת באופן מזמין ונגיש. כתמורה על העלאת מערכי שיעור פופולריים, המורים יכולים לצבור "ניקוד", בו הם יכולים להשתמש כדי לקבל הטבות שונות שמאפשרות להם לשדרג את חוויית ההוראה: קלפים טיפוליים, סדנאות מיוחדות ועוד.
למידה היא שם המשחק
"אנחנו לא מציעים סתם עוד מוצר. אנחנו מציעים בשורה של ממש בתחום החינוך", אומרת אלישבע כרמל, הוגת ומפתחת ערכות "מניפה". "כיום מדברים על למידה משמעותית, על יצירת קשב, על העלאת המוטיבציה, על חיבור רגשי ופיזי לחומר הנלמד. הערכות מאפשרות לכל אחד לקום מחר בבוקר ולהפוך למורה יצירתי". לדבריה, לצד הטמעת חומר הלימוד, התלמידים גם מחוברים יותר לעצמם, למתרחש בכיתה ולערכים הנלמדים. "כשהגירוי הוא בלמידה עצמה ולא במסדרון או מחוץ לחלון, התוצאות לא מאחרות להגיע. אנחנו מאפשרים לכל תלמיד לבטא את עצמו ועל הדרך מעצימים אותו גם רגשית, מעבר למה שהוא לומד. המורה בשליטה כל הזמן, זה פשוט נעשה בקלות ובכיף. כמו שצריך ב-2022".
בנוסף, מדגישה אלישבע כרמל היבט חשוב שלפעמים לא מקדישים לו די תשומת לב בתכנון מערכי שיעור ובמהלך השיעור בכיתה: ההיבט החברתי-תקשורתי. "המשחקים מאפשרים גם העצמה חברתית", היא אומרת, "משום שהם מעודדים אינטראקציה. גם התלמידים הבולטים יכולים להשתתף, אבל גם התלמיד הזה שתמיד יושב בשקט ומתבייש להצביע ולדבר, פתאום יכול להפגין את הידע שלו ולא להיות שקוף בעיני המורה והכיתה. השימוש במשחקים נותן אינדיקציה למורה על רמת הידע ותחומי העניין של התלמידים האלו. בכלל, כל החוויה הופכת למשותפת, למהנה וכל אחד ואחת מוצאים את המקום שלהם בשיעור".
ערכות מניפה מתאימות לכל המגזרים, המגדרים ושיטות החינוך. תכנית מס' 9014, מוכרת בסל השקלי להכלה.