קבוצות כדורגל בעולם

בורסת מועדוני הכדורגל בעולם - השקעה ייחודית ומרתקת - מניות קבוצות כדורגל בעולם

כתבה: אקו נומיק

הכדורגל הוא הרבה יותר ממשחק ספורטיבי; הוא מהווה תעשייה גלובלית בעלת היקף כספי עצום. בשנים האחרונות, עם התפתחות תחום ההשקעות והפיננסים גם בתחום הדיגיטלי, מועדוני כדורגל רבים נכנסו לשוק ההון והחלו להיסחר בבורסות שונות בעולם. התופעה הזו מעניקה למשקיעים, גם הקטנים שבהם, אפשרות להשתתף בהצלחה הכלכלית של הקבוצות המובילות וליהנות מתשואות פוטנציאליות.

בורסת מועדוני הכדורגל: איפה זה הכי מפותח?

המדינה המובילה בתחום בורסת מועדוני הכדורגל היא ללא ספק אנגליה, שבה נסחרים בבורסה כמה מהמועדונים הגדולים בעולם, כמו מנצ'סטר יונייטד וטוטנהאם הוטספר. באיטליה, מועדונים כמו יובנטוס נסחרים בבורסה של מילאנו, ובגרמניה, בורוסיה דורטמונד היא אחת הקבוצות הבודדות שנסחרות בבורסת פרנקפורט.

בניגוד לתחומים עסקיים אחרים, בורסת מועדוני הכדורגל מתאפיינת באי-סדירות מסוימת – ישנם מדינות שבהן הכדורגל נחשב לתעשייה אדירה, אך מועדוני הכדורגל אינם נסחרים בבורסות המקומיות. דוגמאות לכך הן ספרד וצרפת, שבהן הקבוצות המובילות (ברצלונה, ריאל מדריד ופריז סן-ז'רמן) אינן ציבוריות, אלא נמצאות בבעלות פרטית או נשלטות על ידי אוהדים ועמותות.

השווי של הקבוצות הגדולות בעולם

הקבוצות המובילות בעולם שוות מיליארדי דולרים, כאשר הערך המוסף שלהן נובע ממספר גורמים. מנצ'סטר יונייטד, למשל, היא אחת מהקבוצות היקרות ביותר בעולם עם שווי מוערך של כ-4.6 מיליארד דולר, נכון לשנת 2024. ריאל מדריד וברצלונה, למרות שהן אינן נסחרות בבורסה, מוערכות בשווי של יותר מ-5 מיליארד דולר כל אחת. שוויים של מועדונים אלו נקבע בעיקר על פי הכנסות ממכירת כרטיסים, זכויות שידור, חסויות, ומכירות מרצ'נדייז.

הערך של מועדוני כדורגל אינו נמדד רק בהצלחתם הספורטיבית, אלא גם בנכסים ובמותגים שהם מייצרים. מכירת כרטיסים, זכויות שידור, הסכמי חסות, ומכירת מרצ'נדייז הם חלק מהמקורות שמעניקים למועדונים את שווים הגבוה. ככל שהמותג של הקבוצה חזק יותר וגלובלי יותר, כך עולה הערך הכלכלי שלה.

אחד המועדונים הגדולים בתבל - מנצ'סטר יונייטד

איך קבוצות כדורגל מושכות משקיעים חדשים?

מועדוני הכדורגל הגדולים מנסים למשוך משקיעים על ידי חיזוק המותג שלהם, הרחבת הנוכחות הדיגיטלית והעמקת הקשר עם האוהדים ברחבי העולם. בשנים האחרונות, קבוצות רבות השקיעו בהקמת פלטפורמות דיגיטליות ייחודיות – כמו אפליקציות רשמיות, ערוצי מדיה חברתית ושירותי סטרימינג – כדי למשוך קהל חדש, בעיקר בקרב צעירים.

בנוסף, קבוצות כדורגל מנסות לגוון את מקורות ההכנסה שלהן כדי להפוך לאטרקטיביות יותר בעיני משקיעים. הן מרחיבות את הפעילות המסחרית שלהן לתחומים כמו משחקי מחשב (שותפויות עם FIFA ו-PES), מרצ'נדייז, ותיירות ספורטיבית (מכירת חבילות תיור הכוללות משחקי כדורגל, סיורים באצטדיונים ועוד). האופן שבו קבוצות כדורגל מושכות משקיעים הוא גם באמצעות השקעות במתקנים ואקדמיות לצעירים, כדי לייצר כישרונות חדשים שיכולים להפוך למכונת רווחים עתידית באמצעות מכירה לקבוצות אחרות או בניית סגל איכותי שיביא להישגים ספורטיביים והכנסות נוספות.

הערך המוסף עבור המשקיע הקטן

השקעה במניות של קבוצות כדורגל היא חוויה ייחודית, השונה מהשקעות מסורתיות. מעבר לפוטנציאל התשואות, היא מאפשרת למשקיעים להשתתף בפעילות ובחוויות המועדון שהם אוהדים. עבור אוהד הכדורגל הממוצע, יש כאן הזדמנות להיות "חלק מהמועדון" בצורה מוחשית יותר, מעבר לעידוד מהיציע.

מבחינת פוטנציאל כלכלי, מועדוני כדורגל יכולים להיות השקעה מעניינת, בעיקר בטווח הארוך. אמנם, ההכנסות של קבוצות תלויות במידה רבה בהצלחות ספורטיביות (זכייה בתארים, העפלה למפעלים אירופאים) ובאירועים גלובליים (כמו מונדיאל או יורו), אך הקבוצות הגדולות מנסות לייצר הכנסות יציבות באמצעות חסויות ארוכות טווח, זכויות שידור, ומסחור מותגי.

חדשות אחרונות על מניות קבוצות הכדורגל ותחזיות

בעת האחרונה, החדשות סביב מניות קבוצות הכדורגל סובבות סביב תהליכי הרחבה ופיתוח, גיוסי הון, ושינויים בבעלות. מנצ'סטר יונייטד, למשל, הייתה בכותרות עקב אפשרות למכירת המועדון או הכנסת משקיעים חדשים. יובנטוס התמודדה עם השלכות של תהליכים משפטיים ואירועים ספורטיביים, מה שהשפיע על ערך המנייה שלה.

התחזיות לגבי מניות קבוצות הכדורגל נעות בהתאם למגמות השוק, ביצועים ספורטיביים, ורמות ההכנסה של הקבוצות. מועדונים שמשקיעים בפיתוח המותג שלהם, שיפור האצטדיונים, ויצירת הכנסות ממקורות מגוונים, נחשבים לאטרקטיביים יותר בעיני משקיעים.

כמו כן, ההכנסות מתחום הזכויות הדיגיטליות ומכירת תכנים עשויות להוות גורם משמעותי בעתיד. קבוצות שמשקיעות בפיתוח מוצרים דיגיטליים (כמו מנויים לערוצי תוכן ייחודיים) יוכלו להגדיל את ההכנסות באופן יציב.

מנייה שעולה ועולה - בורוסיה דורטמונד

ניתוח מניות מובילות בעולם הכדורגל

ניתוח המניות של קבוצות הכדורגל מתמקד בגורמים כמו הכנסות שוטפות, הצלחה ספורטיבית, נכסים (כגון אצטדיונים ושחקנים), וניהול פיננסי.

  • מנצ'סטר יונייטד: מניה של מנצ'סטר יונייטד נסחרת בבורסת ניו יורק (NYSE) ומושפעת רבות מההישגים הספורטיביים של הקבוצה, כמו גם מהפעילות המסחרית שלה. בשנים האחרונות המועדון מתמקד בהרחבת פעילותו הדיגיטלית ובהשקעה בצעירים, מה שמעניק לו פוטנציאל צמיחה עתידי. עם זאת, יש לציין כי המניה מושפעת גם ממורכבות הבעלות של המועדון, וכן מהחלטות ניהוליות.
  • יובנטוס: נסחרת בבורסת מילאנו (BIT), המנייה של יובנטוס מציגה תנודתיות גבוהה, במיוחד לנוכח ההישגים הספורטיביים של המועדון. לאחר תקופת הצלחה בזירה המקומית והאירופית, יובנטוס התמודדה עם אתגרים רבים, כולל השלכות משפטיות. התחזיות לגבי המניה תלויות בהצלחתה של הקבוצה להחזיר את עצמה לצמרת הספורטיבית ולייצר הכנסות חדשות ממקורות מסחריים.
  • בורוסיה דורטמונד: נסחרת בבורסת פרנקפורט (FRA), בורוסיה דורטמונד ידועה במדיניות גידול כישרונות צעירים ומכירתם. המניה של המועדון נחשבת לתנודתית יחסית, בעיקר בשל המודל העסקי המבוסס על מחזור שחקנים והכנסות מאירועי ספורט.
  • אייאקס:  אימפריה כלכלית אייאקס אמסטרדם היא קבוצת כדורגל הולנדית הנחשבת ל"יהודית", ככל הנראה כתוצאה מהיסטוריה שהתפתחה עקב הסמיכות בין האצטדיון המקורי לשכונה היהודית באמסטרדם. הקבוצה ההולנדית היחידה שנסחרת בבורסה. אייאקס הוקמה ב-1900 ומחזיקה בתואר של המצליחה ביותר במדינה. היא זכתה ב-34 אליפויות הולנד, 19 גביעים ו-6 גביעי אירופה, כשארבעה מתוכם היו גביעי אלופות. מאז 1998 נסחרת מנית המועדון בבורסת שבאמסטרדם. שווי השוק של אייאקס נכון להיום עומד על 453 מיליון דולר.

.

לסיכום

בורסת מועדוני הכדורגל היא תחום ייחודי בעולם ההשקעות, המשלב בין אהבת המשחק לפוטנציאל כלכלי. עבור המשקיע הקטן, מדובר באפשרות להתחבר למותגים הגדולים ביותר של הכדורגל ולהיות שותף למסע הספורטיבי והמסחרי שלהם. כמו בכל השקעה, יש לקחת בחשבון את הסיכונים הטמונות והתנודתיות, אך במקביל, השקעה במועדון כדורגל יכולה להציע חוויה שונה וייחודית בנוף הפיננסים ולחבר בין קהלים במכנה משותף כלכלי וספורטיבי

  • אין לראות באמור ייעוץ השקעות כל שהוא המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. במידע עשויות ליפול טעויות וכן עשויים לחול שינויי שווי שוק 
האיטלקייה החמה בבורסה במילאנו
דילוג לתוכן