ביטוח רכב – המדריך המקוצר לנהג המתחיל (והמבולבל)

רכשת מכונית חדשה, וזו בהחלט בשורה משמחת. עם זאת, רגע לפני שהרכב יוצא לנסיעה ראשונה, יש עוד פרט אחד חשוב שצריך לתכנן בקפידה. מצד שני, לא לגמרי ברור לך מה ההבדל בין ביטוח מקיף לחובה, מה זה בכלל ביטוח צד ג' ואיך אפשר לדעת איזה ביטוח מתאים באמת לצרכים שלך. אם כן, הנה התשובות לשאלות הבוערות, כדי לעשות קצת סדר בבלגן ולאפשר לך לצאת לדרך בראש שקט.

כשמו כן הוא: ביטוח חובה

כפי שאפשר בוודאי לנחש, ביטוח חובה הוא ביטוח שכל נהג בישראל חייב לרכוש. אם נדייק, הנסיעה ללא ביטוח מהסוג הזה היא בגדר עבירה על החוק. אז מה בדיוק מכסה הביטוח ולמה הוא מיועד? בפשטות, זוהי הפוליסה שמספקת הגנה על כל אותם אנשים שעשויים להיפגע בזמן הנהיגה שלכם. היא מכסה נזקי גוף בעקבות תאונה, בין אם אלה נזקים שנגרמו לנוסעים אחרים שנמצאים לצדכם ובין אם אלה נזקים שנגרמו לאדם אחר שהיה מעורב בתאונה. בין השאר כולל הביטוח הוצאות על תקופת השיקום והטיפולים הרפואיים, על אובדן כושר עבודה ועל פגיעות פיזיות, סבל וכאבים.

נזקים לרכב: ביטוח מקיף

אם ביטוח חובה מתמקד בעיקר בנזקים שנגרמים לאחרים המעורבים בתאונה, הרי שביטוח מקיף מספק שכבת הגנה לכלי הרכב שלכם – וגם לרכושם של אחרים שעשויים להיות מעורבים בסיטואציה. לצורך הדוגמה, אם כלי הרכב ייגנב הביטוח המקיף הוא בהחלט מרכיב חשוב, ואם הרכב היה מעורב בתאונה הפוליסה שם כדי לכסות עלויות משפטיות, תיקונים ככל שיידרשו ואפילו קבלת רכב חלופי במקרה הצורך. בנוסף הפוליסה תקפה גם במקרים שבהם נגרמים נזקים הקושים למזג האוויר או לאירועים חיצוניים אחרים, כמו שריפה, חבלה או פגיעה של עץ שקרס בזמן הסופה.

רכושם של אחרים: ביטוח צד ג'

אם נקלעתם לתאונה, סביר להניח שגם רכושם של אחרים ספג נזקים כאלה ואחרים, וזו בדיוק הפוליסה לכיסוי נזקים מהסוג הזה. למעשה, במקרה הזה לא יינתן כיסוי לנזקים שייגרמו למכונית שלכם. מצד שני, אם נכנסתם בטעות בעמוד חשמל, לא תצטרכו לדאוג לכיסוי ההוצאות. חברת הביטוח תדאג לכל העלויות הנלוות, לרבות הוצאות על הליכים משפטיים. כמובן שתידרש גם השתתפות עצמית בסכום שייקבע מראש, אבל לרוב מדובר בסכום הנמוך משמעותית מזה שהייתם נדרשים לשלם אילו הייתם מתבקשים לכסות את הנזקים בעצמכם.

ביטוח מקיף או צד ג'?

אחרי שזיהינו את סוגי הביטוחים השונים, סביר להניח שעולה כעת שאלה חדשה, והיא איך יודעים איזה ביטוח נחוץ לכם באמת. על פי ההסברים שניתנו כאן, ביטוח מקיף הוא זה שמעניק הגנה רחבה יותר. מצד שני, זהו גם ביטוח יקר יותר, משום שהוא כולל הרבה יותר כיסויים. אם כן, זה בדיוק השלב שבו נכניס למשוואה משתנה חדש, והוא שווי הרכב. בעליו של רכב חדש ויוקרתי יעדיפו לרוב ביטוח מקיף הכולל גם כיסויים גם לנזקים שייגרמו לרכב שלהם, אבל בעליו של רכב ישן שערכו ממילא נמוך, סביר שיעדיפו ביטוח צד ג'.

אז איך בוחרים את הביטוח המתאים?

בשלב זה מומלץ לבצע השוואת מחירים פשוטה, ולהבין כמה תעלה לכם כל פוליסת ביטוח – ומה ההבדלים בין חברות הביטוח השונות. עם זאת, כשאתם משווים מחירים רצוי לתת את הדעת לא רק לשורת המחיר, אלא גם לפרטים הקטנים. שימו לב לגובה ההשתתפות העצמית, לכיסויים שהביטוח כולל וגם לכל מה שהביטוח לא כולל (בהשוואה לחלופות). כך תוכלו לדעת שאתם מקבלים את ההחלטות הנכונות עבורכם, כדי שתוכלו ליהנות מנסיעה שקטה ובטוחה הרבה יותר.

דילוג לתוכן