עוסק מורשה או חברה בע"מ – מה באמת עדיף?

עוסק מורשה או חברה בע"מ – מה באמת עדיף?

עצמאיים, יזמים ובעלי עסקים יכולים להתאגד על פי החוק ב-3 דרכים עיקריות: חברה בע"מ, עוסק מורשה או עוסק פטור. באופן עקרוני, הסיווג החשבונאי הרצוי הוא פונקציה של אומדן ההכנסות הצפוי ושל תחום הפעילות, אופי קהל היעד (האם הלקוחות שלך הם אנשים פרטיים? או שמא השירותים והמוצרים שלך מוכוונים לקהל עסקי דווקא?)

כך למשל, כשמדובר בתחומי עיסוק מסוימים, המדינה אינה מאשרת כלל לפתוח עוסק פטור אלא רק עוסק מורשה, בעוד מתחת לרף הכנסות מסוים יעדיפו בעלי עסקים להירשם כעוסק פטור על מנת להתנהל בצורה מהירה ויעילה יותר מול הרשויות. בכל מקרה, עוסק פטור רלוונטי לעניין המע"מ בלבד כי מבחינת מס הכנסה חלות עליו אותן חובות ומדרגות מס.

ההבדל בין עוסק מורשה ועוסק פטור

השאלה המתבקשת היא מה עדיף וכיצד הכי כדאי להתאגד. כדי לענות על זה, צריך בשלב הראשון להכיר את ההבדל בין סוגי ההתאגדות העיקריים הקיימים:

א. עוסק פטור – המושג "עוסק פטור" מוגדר בחוק המע"מ על מנת להקל על עצמאיים לפעול מול לקוחות – וכדי להגמיש עבורם את הבירוקרטיה. בין היתר, עוסק פטור לא גובה מע"מ ולכן גם לא חייב בתשלום מע"מ על עסקאותיו. מנגד, עוסק פטור לא רשאי לקזז את מס התשומות ששולם על ידו – ומדרגות המס המקובלות במדינת ישראל חלות עליו, כמו על כל עוסק עצמאי אחר.

ב. עוסק מורשה – כל אדם שהחליט להיות עצמאי ופתח תיק עוסק – יכול להיות מוגדר כעוסק מורשה. במועד הרישום, העוסק מקבל מספר תיק מע"מ שזהה לרוב למספר תעודת הזהות שלו ומספר תיק במס הכנסה. בהמשך, עוסק מורשה רשאי להוציא חשבוניות מס, גובה מע"מ, משלם מס הכנסה לפי מדרגות המס הקבועות בחוק ואחראי באופן אישי לעמוד בכל ההתחייבויות שלו.

ג. חברה בע"מ – חברה בע"מ היא ישות עצמאית שנפרדת מבעל העסק – ומוגדרת כישות משפטית שהתאגדה על מנת לבצע פעולות שונות למטרת רווח. בגלל שהאחריות המשפטית של חברה בע"מ נתונה בידיה ולא בידי הבעלים שנחשבים לבעלי מניות, יש למעשה הפרדה בין החברה כישות משפטית לבין בעליה – וניתן אף להנפיק או למכור חלקים ממנה לשותפים עסקיים.

טיפ מרואה חשבון מומחה 

התייעץ תלמד ותן לאיש מקצוע ותיק ובעל ניסיון את ניהול הכספים מול הביורוקרטיה 

במה שונה חברה בע"מ מעוסק עצמאי?

ובכן, חברה בע"מ נבדלת מעוסקים עצמאיים בכמה מובנים.

העלות של הקמת חברה בע"מ היא שונה מהעלויות הנלוות להקמת עוסק פטור או עוסק מורשה. בעלי חברה בע"מ נדרשים לשלם אגרת הקמה ואגרה שנתית, להעסיק עורך דין ורואה חשבון ולממן את עלויות התפעול שיהיו לרוב גבוהות יותר בהשוואה לאלו של עוסק מורשה.

מנגד, התארגנות במסגרת של חברה בע"מ מציעה יתרון משמעותי בהיבט של תכנון מס: בעוד עצמאי כבעל עסק מחויב לשלם מיסים על כל הרווחים ושיעור המס שלו עשוי להגיע ל-45%, הבעלים של החברה מקבל ממנה משכורת ומשלם את המיסים כעובד שכיר. שיעור מס החברות הינו אחיד ונכון להיום הוא עומד על 23% בלבד, כך שנוצר פער לטובת חברה בע"מ לעומת עוסק מורשה.

בתוך כך, יש לציין שהיתרון של תכנון מס רלוונטי לחברה בע"מ רק כל עוד הבעלים לא מושך רווחים כדיבידנד אלא משקיע אותם ברכישת ציוד, העסקת כוח אדם, השקעות וכן הלאה.

ומה לגבי ההתנהלות מול הרשויות?

רצוי להיכנס לעובי הקורה על מנת לבחון את ההבדלים בין עוסק מורשה לבין חברה בע"מ במישור הבירוקרטי. מבחינת ביטוח לאומי וביטוח בריאות לדוגמא, עצמאי חייב לשלם שיעור של כ-16% מהרווח ועד סך של כ-36 אלף ש"ח לחודש, כאשר 52% מדמי הביטוח מותרים לניכוי למס הכנסה. לעומתו, לחברה בע"מ אין חבות בדמי הביטוח על רווחי החברה – אלא רק חובת דמי ביטוח שחלה על שכר בעל השליטה.

כמו כן, אצל עצמאי אין פיצויי פיטורין ועלויות התפעול העיקריות שלו הן הגשת דוח השנתי על ידי רואה חשבון. מנגד, חברה בע"מ חייבת בתשלום מקדמות גם על חשבון הוצאות עודפות, המאזן שלה חייב להיות כל הזמן מבוקר על ידי רואה חשבון – כך שבעל השליטה יכול למשוך פיצויי פיטורין פטורים ממס.

אז מה במאמת עדיף: עוסק מורשה או חברה בע"מ?

לעומת זאת, עצמאי שנרשם כעוסק מורשה נהנה מתהליך הקמה קל, פשוט וזול – אבל הוא חשוף באופן אישי לבירוקרטיה, כמו גם להליכים משפטיים נגדו באופן אישי.

התשובה היא די פשוטה – צריך לבחון כל מקרה לגופו:

  • חברה בע"מ – בשורה התחתונה, היתרון של חברה בע"מ בא לידי ביטוי בתכנון מס ובהפרדה בינה לבין העומד בראשה. אם הרווחים גבוהים דים – ובעיקר אם לא מתכוונים למשוך אותם כדיבידנדים – כדאי בדרך כלל להקים חברה בע"מ. זוהי האפשרות המועדפת במקרה שמעוניינים להקטין את תשלומי המס עקב הכנסות גבוהות, להימנע מתשלומי הפרשים לרשויות המס, להעביר את השליטה בחברה או בחלק ממנה לידים אחרות (כגון ילדים שבגרו, או שותפים עסקיים חדשים) – ולהזין בחזרה חלק מההכנסות לטובת השקעות בעסק: רכישת ציוד, הגדלת תקציבי פרסום, השקעה בצי רכבים ועוד.
  • עוסק מורשה – אם, לעומת זאת, המחזור שלך צפוי להיות קטן יחסית, לפחות בשלב הראשון עדיף להתחיל כעוסק מורשה ולבחון את הסוגיה מחדש אחת לכמה חודשים או שנים, תלוי באופי הפעילות. תמיד ניתן יהיה לעשות את המהלך ולהקים חברה בע"מ בשלבים מאוחרים יותר של הפעילות העסקית.

טיפ מרואה חשבון מומחה 

התייעץ תלמד ותן לאיש מקצוע ותיק ובעל ניסיון את ניהול הכספים מול הביורוקרטיה 

התנהלות כלכלית נבונה

לייעוץ ללא עלות מרואה חשבון מומחה השאר פרטים

דילוג לתוכן