זכאות לקבלת רפואי מהמדינה

בשנים האחרונות אנחנו שומעים בכל העולם קולות הולכים וגוברים הקוראים להפוך את צמח הקנאביס, אשר נחשב על פי פקודת הסמים כסם מסוכן, לחוקי לשימוש עצמי, כמו גם זעקות של חולים להפוך אותו לזמין בהרבה.

קנאביס, או בשמו השני מריחואנה, הוא צמח בעל מאפיינים ייחודים אשר מעניקים לו סגולות רפואיות שונות הנעות מהקלה בכאבים כרוניים ועד לשיפור זרימת הדם והעלאת מספר כדוריות הדם הלבנות. למרות זאת, המצב החוקי הנוגע לשימוש בקנאביס הוביל לכך שלא נעשו מחקרים ופיתוחים רפואיים מספקים כדי להבין בדיוק את אופי הפעולה שלו – וכתוצאה מכך, תהליך קבלת הזכאות אליו יכול להיות ארוך ומתיש, בעיקר עבור אלו הזקוקים לו באמת. הבה נבחן את הנתיב לקבלת זכאות לקנאביס רפואי מטעם המדינה.

לטיפול בזכאות לרישיון רפואי השאר פרטים עכשיו

ראשית, למה הכוונה?

קנאביס רפואי הוא למעשה אותו צמח המריחואנה המוכר אשר מגודל תחת פיקוח הדוק – ואשר ניתן לחולים במחלות שונות כדי להתגבר על תופעות הלוואי שלהן. חשוב לציין כי אין כיום הוכחות מחקריות לכך שהקנאביס מוביל לריפוי המחלות והוא ניתן כמשכך כאבים ספציפיים – וככלי להתמודדות עם תופעות הלוואי של אפילפסיה, פרקינסון וכדומה. את הקנאביס הרפואי ניתן לקבל בצורת פרחים אשר מעשנים בסיגריה, כטיפות שמן או כמוצרים אכילים וברמות שונות של עוצמה. העוצמה של הקנאביס הרפואי נמדדת על פי אחוזי ה-THC והיא מצוינת על גבי האריזה של כל זן.

כיצד מתבצע התהליך לקבלת הזכאות ?

ישנן שתי דרכים להגיש בקשה לזכאות לקנאביס רפואי:

  1. קביעת תור לרופא אשר הוסמך על ידי היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי מטעם משרד הבריאות) דרך קופות החולים.

על מנת לפתוח בתהליך זה, הדבר הראשון שעלייך לעשות הוא לפנות לאחד הרופאים אשר הוסמכו על ידי היק"ר להקנות רישיונות לקנאביס רפואי. לאחר פגישה אצל הרופא המוסמך, יתחיל תהליך הסינון של תרופות שונות למצבך ובסופו, אם הרופא ימצא לנכון, יתקבל האישור. לצד הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי, הרופא ינפיק עבורך מרשמים לבתי המרקחת – ויסביר לך היכן באפשרותך לממש אותם.

  1. אפשרות נוספת היא פנייה מקוונת בעזרת רופא פרטי המוסמך ע"י משרד הבריאות – היק"ר אישור לרשיון לרשיון שימוש בקנאביס , אשר הקנאביס הוא הטיפול המומלץ לה על פי היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות.
  2. ישנם חברות בשוק אשר עוזרות להליך מזורז ומתמחות בביוקרטיה הישראלית בתחום הקנאביס הרפואי, זהו הליך בתשלום אבל יכול לזרז ולהקל על המטופל בקבלת מרשם חוקי לקנאביס מהמדינה 

אישור הבקשה לרפואי

מכיוון ותחום זה הינו יחסית חדש, הזמן אשר אורך תהליך קבלת הזכאות יכול להשתנות בצורה די משמעותית בין המחלות השונות ואפילו בין חולים באותה המחלה. הרישיון לשימוש בקנאביס רפואי תקף למשך שנה אחת ויש לחדש אותו לפחות 45 ימי עבודה לפני פקיעת תוקפו.

לטיפול בזכאות לרישיון רפואי השאר פרטים עכשיו

אילו אוכלוסיות זכאיות לקבלת אישור לרפואי?

כאשר מדובר בקבלת זכאות לקנאביס רפואי, הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שקבלת האישור יכולה לארוך זמן רב – ומותנית בתהליך בירוקרטי-רפואי ואף על פי שרק חולים במחלות המצוינות על פי משרד הבריאות יכולים להיות זכאיים למרשם, לא כל הסובלים מהן יקבלו בסוף התהליך אישור לשימוש בקנאביס רפואי. קבלת הקנאביס הרפואי מותנת במיצוי מלא של כל הטיפולים המקובלים האחרים – וכחלק מתהליך קבלת הזכאות יש לנסות מגוון תרופות ומשככי כאבים במרשם רופא.

התחלואים הנפוצים ביותר אשר מזכים ברישיון לשימוש ברפואי

כדי לקבל את רשימת המצבים שבהם ניתן לבקש זכאות לקנאביס רפואי יש לבחון את סעיף 3.2 בנוהל משרד הבריאות תחת הכותרת "רישיונות לשימוש בקנאביס". חולים במחלות הבאות הינם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לקבל זכאות לקנאביס רפואי:

  • קרוהן או קוליטיס כיבית.
  • איידס.
  • טרשת נפוצה, פרקינסון.
  • אפילפסיה.
  • תסמונת טורט.
  • אורטופדייה.
  • כאבי פנטום.
  • פוסט טראומה.

נוסף על כך, חולים אשר מטופלים במרפאות כאב ואנשים אשר סובלים מהפרעה פוסט טראומטית יכולים גם הם להתחיל את תהליך קבלת הזכאות.

לטיפול בזכאות לרישיון רפואי השאר פרטים עכשיו

השירות כולל סיוע וליווי באמצעות מומחים מקצועיים בהליך מימוש הזכויות הרפואיות, ואינו מהווה ייעוץ משפטי או ייצוג משפטי.

דילוג לתוכן